Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιστρέφει δυναμικά για την κινηματογραφική σεζόν 2023-2024, με συναρπαστικά αφιερώματα σε κορυφαίους δημιουργούς, αξέχαστους ηθοποιούς και δημοφιλή κινηματογραφικά είδη, τα οποία θα δώσουν την ευκαιρία στο κοινό της Θεσσαλονίκης να απολαύσει εξαιρετικές και σπάνιες ταινίες στη μαγεία της σκοτεινής αίθουσας και της μεγάλης οθόνης.
Το πρόγραμμα της φετινής σεζόν για την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης θα ανοίξει με την πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο του πολυαγαπημένου Σταύρου Τσιώλη, με τίτλο «Μια τόσο κοντινή παρουσία», η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 13 Δεκεμβρίου 2023, φιλοξενώντας δεκατρείς ταινίες του σπουδαίου έλληνα δημιουργού.
Ο Σταύρος Τσιώλης μπορεί να έγινε γνωστός σε πανελλήνια κλίμακα μέσα από την ασύλληπτη επιτυχία της ταινίας Ας περιμένουν οι γυναίκες, η οποία έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια σε λαϊκή κοινοκτημοσύνη, αλλά η συνολική πορεία του στο ελληνικό σινεμά, υπήρξε μακρά, λαμπρή, σύνθετη και τρομερά γοητευτική.
Έχοντας αρχικά εργαστεί σε πάνω από 50 ταινίες ως βοηθός σκηνοθέτη, ο Τσιώλης διέπρεψε αρχικά, στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές της δεκαετίες του ’70 στο φιλμ νουάρ.
Αμέσως μετά, κι αφότου εξαφανίστηκε από τα κινηματογραφικά δρώμενα για δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια, ο Σταύρος Τσιώλης στράφηκε με την ίδια επιτυχία στο ενδοσκοπικό προσωπικό δράμα, προτού καταλήξει σε αυτό το τόσο ξεχωριστό προσωπικό ύφος που λατρεύτηκε από το κοινό: τη σπαρταριστή ηθογραφική κωμωδία, που συνδυάζει το λαογραφικό στοιχείο, το δηκτικό κοινωνικό σχόλιο και το περιπαικτικό χιούμορ.
Στις αρχές του νέου έτους, από τις 18 έως τις 21 Ιανουαρίου 2024, τη σκυτάλη παίρνει το αφιέρωμα «Herzog vs. Kinski (Together apart – O καλύτερος εχθρός μου)», που παρουσιάζει στο κοινό τις εμβληματικές ταινίες που γέννησε η ταραχώδης (για να το θέσουμε κόσμια) συνεργασία ανάμεσα στον Βέρνερ Χέρτζογκ και τον Κλάους Κίνσκι, δύο από τις σπουδαιότερες φιγούρες στην ιστορία του ευρωπαϊκού σινεμά.
Ο Χέρτζογκ και ο Κίνσκι, δύο ανυποχώρητες και ασυμβίβαστες προσωπικότητες που δεν μπορούσαν να ανεχτούν την παραμικρή έκπτωση στο καλλιτεχνικό τους όραμα, συνέθεσαν ένα από τα πιο θυελλώδη και δημιουργικά ντουέτα που γνώρισε ποτέ η έβδομη τέχνη.
Καρπός αυτής της εκρηκτικής συνεργασίας υπήρξαν πέντε ταινίες, οι οποίες πλάθουν ήρωες που μοιάζουν με τα δύο τιμώμενα πρόσωπα του αφιερώματος: χαρακτήρες που ξεφεύγουν από τον μέσο όρο, μπλέκουν σε απίθανες ιστορίες, τολμούν το αδιανόητο, βαδίζουν στο χείλος του γκρεμού και ψηλαφούν το αδύνατο.
Το αφιέρωμα συμπληρώνει το συγκινητικό ντοκιμαντέρ που γύρισε ο Βέρνερ Χέρτζογκ οκτώ χρόνια μετά τον θάνατο του Κίνσκι, φέρνοντας στο φως τα εξωφρενικά περιστατικά που σημάδεψαν την κοινή τους πορεία, αλλά και τη διττή όψη του Κλάους Κίνσκι, ενός τυραννικού και βασανισμένου καλλιτέχνη που ακροβατούσε ανάμεσα στο θεόσταλτο ταλέντο και τον δαιμονικό του χαρακτήρα.
Το πλούσιο πρόγραμμα που έχει ετοιμάσει η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης για τη φετινή σεζόν θα κλείσει με το αφιέρωμα «K-Crime», το οποίο θα διεξαχθεί από τις 18 έως τις 24 Απριλίου 2024.
Φέρνοντας κοντά μία από τις πιο ακμάζουσες και ισχυρές κινηματογραφικές βιομηχανίες του σήμερα και ένα από τα πιο αγαπημένα κινηματογραφικά είδη της εποχής μας, το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης φιλοξενεί τις πιο αξιόλογες crime movies από τη σύγχρονη παραγωγή του κορεατικού σινεμά.
Σε μια απολαυστική συνύπαρξη ανάμεσα στα πιο διάσημα σκηνοθετικά ονόματα της Νότιας Κορέας (όπως ο Μπονγκ Τζουν-χο και ο Κιμ Κι-ντουκ) και μικρά διαμαντάκια λιγότερο προβεβλημένων δημιουργών, θα παρελάσουν μπροστά από τα μάτια μας αιματοβαμμένες ιστορίες εκδίκησης, δαιδαλώδη αστυνομικά μυστήρια και νουάρ δημιουργίες που εξερευνούν τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής.
Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης ολοκληρώνει τις δράσεις της για τη φετινή κινηματογραφική σεζόν με το συναρπαστικό αφιέρωμα K-Crime, το οποίο θα διεξαχθεί από τις 18 έως τις 23 Απριλίου 2024, στο αγαπημένο σινεφίλ στέκι της αίθουσας Σταύρος Τορνές, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να απολαύσει δέκα σπουδαίες δημιουργίες του σύγχρονου κορεατικού σινεμά.
Το αφιέρωμα που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα παρουσιαστεί στην Αθήνα από τις 15 έως τις 19 Μαΐου 2024.
Ο Νέος Κορεατικός Κινηματογράφος έκανε την εμφάνισή του στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ως επιστέγασμα μιας εποχής οικονομικής άνθησης και φιλελευθεροποίησης της κορεατικής κοινωνίας, η οποία όμως συνοδεύτηκε από ακραίες οικονομικές ανισότητες. Εξειδικευμένα περιοδικά, ραδιοφωνικές εκπομπές για το σινεμά, κινηματογραφικές λέσχες (όπως η περίφημη Yellow Door του Μπονγκ Τζουν-χο), αλλά και φεστιβάλ υψηλού κύρους, με πρώτο στη λίστα εκείνο του Μπουσάν οδήγησαν στην εγχώρια και διεθνή εκτόξευση του κορεατικού σινεμά.
Συνδυάζοντας τα μοτίβα-δάνεια από το αμερικανικό σινεμά και την ευρωπαϊκή αισθητική, αλλά με το βλέμμα στραμμένο στις αθέατες και λιγότερο φωτεινές όψεις της κορεατικής κοινωνίας, ο Νέος Κορεατικός Κινηματογράφος απέκτησε το δικό του ξεχωριστό ύφος και καταστατικό, με αιχμή του δόρατος το είδος των crime movies, το οποίο απέκτησε πολύ γρήγορα τεράστια απήχηση και δημοφιλία.
Χρησιμοποιώντας την εξιχνίαση ενός εγκλήματος και την απόδοση δικαιοσύνης ως συμβολική αφετηρία, οι ταινίες του αφιερώματος της Ταινιοθήκης ακτινογραφούν μια ολόκληρη εποχή μετάβασης και αναζήτησης ταυτότητας, εξερευνώντας τις ηθικές συνιστώσες και τους άγραφους νόμους της πολυσύνθετης κοινωνικής και πολιτισμικής πραγματικότητας της Νότιας Κορέας.