Το έτος Μπετόβεν έχει ήδη ξεκινήσει για να τιμήσει την συμπλήρωση δυόμιση αιώνων από την γέννηση του μεγάλου συνθέτη Λούντβιχ βαν Μπετόβεν και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, διοργανώνει την πρώτη από μία σειρά συναυλιών αφιερωμένη στον ίδιο, την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2020 στην Αίθουσα Τελετών ΑΠΘ.
Πλήθος αντίστοιχων δράσεων που λαμβάνουν χώρα τη φετινή χρονιά σε κάθε γωνιά του πλανήτη, τιμούν τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν τον Δεκέμβριο του 1770.
«Έτος Μπετόβεν Ι (Pastorale)»
Η ΚΟΘ γιορτάζει τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με μία σειρά συναυλιών. Η πρώτη εξ αυτών περιλαμβάνει την ‘Ποιμενική Συμφωνία’ και το ‘Τριπλό κοντσέρτο για βιολί, τσέλο και πιάνο’, που θα ενώσει επί σκηνής τρεις διακεκριμένους Έλληνες σολίστες με την ΚΟΘ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού μαέστρου Christoph Poppen.
Το ‘Τριπλό Κοντσέρτο’ είναι το μόνο κοντσέρτο που έγραψε ποτέ ο Μπετόβεν για πάνω από ένα σολιστικό όργανο, ενώ η ‘Ποιμενική Συμφωνία’ είναι ένα πρώιμο είδος προγραμματικής συμφωνίας, με το συνθέτη να παραδίδει επεξηγηματικούς τίτλους σε ένα έργο που υμνεί την αγαπημένη του Φύση και «εμπεριέχει περισσότερη έκφραση συναισθημάτων από την ίδια τη ζωγραφική».
Το πρόγραμμα ξεκινά με τη νεανική δροσιά της Εισαγωγής από την όπερα ‘Όμπερον’, του ‘πιο Γερμανού απ’ όλους τους Γερμανούς συνθέτες’ Καρλ Μαρία φον Βέμπερ.
Το πρόγραμμα της συναυλίας:
Καρλ Μαρία φον Βέμπερ (1864-1949): Εισαγωγή από την όπερα ‘Όμπερον’
Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1826): Τριπλό κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο, πιάνο και ορχήστρα σε ντο μείζονα, έργο 56
Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1826): Συμφωνία αρ.6 σε φα μείζονα, έργο 68 («Ποιμενική»)
Η πρώτη συναυλία περιλαμβάνει την ‘Ποιμενική Συμφωνία’ και το ‘Τριπλό κοντσέρτο για βιολί, τσέλο και πιάνο’, που θα ενώσει επί σκηνής τρεις διακεκριμένους Έλληνες σολίστες με την ΚΟΘ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού μαέστρου Christoph Poppen.
Συντελεστές:
Διεύθυνση Ορχήστρας: Christoph Poppen, Βιολί: Ανδρέας Παπανικολάου, Βιολοντσέλο: Άγγελος Λιακάκης, Πιάνο: Τίτος Γουβέλης, Παραγωγή: Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
Ο ίδιος ο Μπετόβεν υπήρξε λάτρης της φύσης και φρόντιζε να περνάει αρκετή ώρα της μέρας του σε περιπάτους στην εξοχή. Πολλές φορές έφευγε από τη Βιέννη για να εργαστεί στην εξοχή.
Ο Μπετόβεν γεννήθηκε στη Βόννη,τον Δεκέμβριο του 1770, την τότε πρωτεύουσα του Εκλεκτοράτου της Κολωνίας, το οποίο ήταν μέρος της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Σε ηλικία 21 ετών μετακόμισε στη Βιέννη, όπου και παρέμεινε έως τον θάνατό του.
Σε αντίθεση με την πλειονότητα των συνθετών της εποχής, ο Μπετόβεν δεν ανήκε στην Αυλή ούτε εργάστηκε για την Εκκλησία, αλλά διατήρησε την ανεξαρτησία του ως συνθέτης. Κατόρθωνε να συντηρείται είτε με έσοδα από τις δημόσιες συναυλίες του είτε παράγοντας και έργα κατά παραγγελία. Την πρώτη δημιουργική του περίοδο κατάφερε να καθιερωθεί στη Βιένη χάρη στη σημαντική υποστήριξη του αριστοκρατικού κύκλου της Αυστρίας, της Βοημίας και της Ουγγαρίας.
Ένα από τα σημαντικότερα και το πιο τραγικό γεγονός της ζωής του Μπετόβεν αποτέλεσε η κώφωσή του. Άρχισε να χάνει την ακοή του σταδιακά από την ηλικία των 26 ετών, το 1796 (κατά άλλους αρχίζει λίγα χρόνια αργότερα), και περίπου το 1820 θεωρείται πως ήταν ολοκληρωτικά κωφός.
Το γεγονός αυτό προκαλούσε μεγάλη θλίψη στον Μπετόβεν, η οποία αποτυπώνεται και σε γράμμα του προς τους αδελφούς του, το 1802, με την παράκληση να διαβαστεί μετά το θάνατό του, γνωστό και ως Διαθήκη του Heiligenstadt.
Παρά την απώλεια της ακοής του, έγραψε μουσική μέχρι το τέλος της ζωής του. Η υγεία του Μπετόβεν ήταν γενικά κακή και το 1826 επιδεινώθηκε δραστικά, γεγονός που οδήγησε και στο θάνατό του τον επόμενο χρόνο.