Η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης [ΚΛΘ] και το Τμήμα Κινηματογράφου του Α.Π.Θ., σας ευχόμαστε ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ με υγεία για το 2024 και σας παρουσιάζουμε μέσω του προγράμματος Περιοδεύων ισπανόφωνος κινηματογράφος, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες και την Πρεσβεία της Αργεντινής στην Ελλάδα, το ντοκιμαντέρ-πορτρέτο Ο Εθνογράφοςτου Ουλίσες Ροσέλ, την Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024, στην αίθουσα προβολών του Τμήματος Κινηματογράφου.
Την 6η χειμερινή μας προβολή προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου, μέλος της Π.Ε.Κ.Κ., Κώστας Καρδερίνης. Μετά την προβολή ακολουθεί συζήτηση.
Ο εθνογράφος [με ελληνικούς υπότιτλους]
El etnógrafo / The Ethnographer [2012 Αργεντινή, 86λ] του Ulises Rosell.
Σενάριο, σκηνοθεσία: Ulises Rosell. Παραγωγή: Pablo Rey. Διεύθυνση φωτογραφίας: Guido de Paula. Μουσική: James Blackshaw. Μοντάζ: Andrés Tambornino. Ήχος / μείξη ήχου: Francisco Seoane, Ana Mouriño. Οπτικά εφέ: Bruno Fauceglia. Τελική επεξεργασία: Lucas Sambade, Sebastian Toro. Συμμετέχουν: John Palmer, Basilia Pérez “Tojweya”, José Fabián Ruiz “Qa’tu” και κάτοικοι του Tartagal.
Σύνοψη:
Η ιστορία του Βρετανού ανθρωπολόγου John Palmer, ο οποίος, για τους σκοπούς της διδακτορικής του διατριβής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, πήγε να ζήσει με την ινδιάνικη κοινότητα Hoktek T’oi, στην περιοχή του Τσάκο. Αλλά η σχέση του μαζί τους δεν παρέμεινε σε επίπεδο ερευνητή και ερευνητικού αντικειμένου.
Έμεινε εκεί, παντρεύτηκε μια κοπέλα από την κοινότητα και έκανε πέντε παιδιά που μιλούν ένα γλωσσικό μείγμα ουίτσι, αγγλικών και ισπανικών.
Σημείωμα του σκηνοθέτη:
Δύο μεγάλα ταξίδια, με τη λανθάνουσα αναμονή για μια δίκη που δεν ήρθε ποτέ, και με νέο ορίζοντα που αποκαλύπτονταν μέρα με τη μέρα. Το σύμπαν του John, η οικογένειά του, η πολυπλοκότητα της κατάστασης των ιθαγενών και η εμπιστοσύνη από τους πρωταγωνιστές άλλαξαν την κατεύθυνση του έργου.
Χωρίς ουσιαστικά πόρους, αλλά με τη βεβαιότητα ότι είχαμε μια υπέροχη ιστορία μπροστά μας, κάναμε ένα τρίτο ταξίδι που αποδείχθηκε τόσο επιτυχημένο όσο και απίστευτο. Η συσσωρευμένη εμπειρία και η φιλικότητα επέτρεψαν να γυριστούν σκηνές μεγάλης οικειότητας, που απαιτούν απόλυτη εμπιστοσύνη και προθυμία.
Ο εθνογράφος / El etnógrafo / The Ethnographer
[2012 Αργεντινή, 86λ] του Ulises Rosell.
Ο Ροσέλ αφηγείται την καθημερινή ζωή μιας κοινότητας Γουίτσι. Με τη βοήθεια του εθνογράφου, μπαίνει στη βαθιά Σάλτα και αφήνει τους Γουίτσι να μιλήσουν στη δική τους γλώσσα.
Αλλά επίσης, όπως στην ιστορία του Μπόρχες, ο αμερικανός εθνογράφος «φτάνει να ονειρεύεται σε μια γλώσσα που δεν είναι αυτή των γονιών του».
Αυτός ο ξένος, ανθρωπολόγος στο επάγγελμα, έρχεται για να παρατηρήσει και να διερευνήσει τις κοινωνικές πρακτικές μιας κοινότητας, μένει για να ζήσει εκεί και γίνεται η ηγετική φωνή της αντίστασης των Γουίτσι για να υπερασπιστούν τα εδάφη τους, τις παραδόσεις τους. Εν ολίγοις, την ταυτότητά τους.
Η ταινία λειτουργεί πάνω στη ρωγμή που δημιουργείται από τη λήθη στην οποία βυθίζονται αυτοί οι άνθρωποι και εκθέτει με τεταμένο και ταυτόχρονα ευγενικό τρόπο, έναν από τους δρόμους με τους οποίους οι παραδόσεις εγκαθίστανται συγκρουσιακά στο κοινωνικό σώμα.
Μαρσέλα Γκαμπερίνι
Βιογραφικά στοιχεία του σκηνοθέτη:
Ο Ulises Rosell γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της Αργεντινής το 1970, σπούδασε επικοινωνία στο Πανεπιστήμιο του Μπουένος Άιρες και σκηνοθεσία στο Universidad del Cine.
Σκηνοθέτησε το El Rest [με τους Andrés Tambornino και Rodrigo Moreno], το ντοκιμαντέρ Bonanza [και τα δύο προβλήθηκαν στο Bafici ’01] και το Sofacama [ταινία έναρξης στο Bafici ’06].
Από το 2007 έχει κάνει αρκετές σειρές για την τηλεόραση και το 2011 σκηνοθέτησε τη μικρού μήκους ταινία The Catwalk για τη συλλογική ταινία D-Humanos. Το 2017 παρουσίασε την ταινία μυθοπλασίας Al Desierto και το 2021 το ντοκιμαντέρ López, που πραγματεύεται τη ζωή του φωτογράφου Marcos López.
Το 2022 σκηνοθέτησε νέο ντοκιμαντέρ [El Futuro / The Future] το οποίο καταγράφει άδειους δρόμους, εγκαταλειμμένα δημόσια κτίρια και ό,τι άλλο συνέβη στη χώρα στη διάρκεια της πανδημίας του 2021 και του τοπικού λοκντάουν.
Η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης σας εύχεται Καλή Χρονιά και ευχαριστεί το Ινστιτούτο Θερβάντες Αθηνών και την Πρεσβεία της Αργεντινής στην Αθήνα για την παραχώρηση της ταινίας, τον καλεσμένο και το Τμήμα Κινηματογράφου του Α.Π.Θ. για τη διάθεση του χώρου και του εξοπλισμού προβολής.
Η αίθουσα διαθέτει 95 θέσεις και πρόσβαση για αμεα.