100 χρόνια από το θάνατο του Franz Kafka: «Kafka-Jahr / Έτος Kafka»
Συνεργασία της Ομάδας Θέατρο Πρόταση με το Goethe-Institut Thessaloniki
Το αιρετικό και άκρως επίκαιρο έργο του Franz Kafka επιστρέφει για 2η χρονιά από την Ομάδα Θέατρο Πρόταση, στο Goethe-Institut Thessaloniki, στο πλαίσιο των 100 χρόνων από το θάνατο του Kafka.
Μετά την μεγάλη επιτυχία της παράστασης «Γράμμα στον πατέρα», η Ομάδα επιστρέφει στα γραπτά του σπουδαίου γερμανόφωνου συγγραφέα, ανεβάζοντας τη «Μηχανή Κάφκα» από 22 Φεβρουαρίου 2024, στον χώρο του Ινστιτούτου Γκαίτε.
Εκατό χρόνια μετά το θάνατο του Franz Kafka (1924-2024), ενός απ’ τους σπουδαιότερους λογοτέχνες του 20ου αιώνα, το Goethe-Institut Thessaloniki και η Ομάδα Θέατρο Πρόταση ενώνουν τις δυνάμεις τους, διοργανώνοντας ένα μεγάλο καλλιτεχνικό project, με τίτλο «Kafka-Jahr / Έτος Kafka», στο ιστορικό κτίριο του Ινστιτούτου Γκαίτε.
Πρόκειται για μια σειρά θεατρικών εκδηλώσεων, που ξεκινούν στις 18 Ιανουαρίου 2024.
Ο εμβληματικός συγγραφέας που σημάδεψε την παγκόσμια λογοτεχνία και κληροδότησε στους σημερινούς ανθρώπους τη χαμηλή του φωνή, που σύντομα μετατράπηκε σε κραυγή απελπισίας για τον αδύναμο, φωτίζεται θεατρικά εκατό χρόνια μετά το θάνατό του, αποδεικνύοντας ότι η γραφή του εξακολουθεί να αφορά στον σημερινό άνθρωπο.
Στο πλαίσιο του «Kafka-Jahr» θα παρουσιαστούν εκ νέου δύο θεατρικές παραγωγές της Ομάδας Θέατρο Πρόταση, βασισμένες σε κείμενα του γερμανόφωνου συγγραφέα.
Ο λόγος για το «Γράμμα στον πατέρα» και τη «Μηχανή Κάφκα», σε σκηνοθεσία Στέλιου Βραχνή. Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί μια σειρά διαλέξεων από ανθρώπους των τεχνών, όπου θα μιλήσουν γύρω από την προσωπικότητα και την γραφή του Franz Kafka.
Παράσταση: «Μηχανή Κάφκα»
Μια παράσταση για την ένοχη σιωπή των θεατών, στο Γερμανικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης από την θεατρική ομάδα Θέατρο Πρόταση.
Η θεατρική παράσταση «Μηχανή Κάφκα» βασισμένη στη Σωφρονιστική Αποικία του Franz Kafka, σε σκηνοθεσία Στέλιου Βραχνή, παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο πλαίσιο της Ανοιχτής Θεατρικής Σκηνής της Πόλης 2023 και έπειτα, στο χώρο του Ινστιτούτου Γκαίτε δημιουργώντας αίσθηση στο κοινό της Θεσσαλονίκης.
Το σπουδαίο έργο, που προκάλεσε λιποθυμικά επεισόδια κατά τη διάρκεια της πρώτης ανάγνωσής του το 1916 στο Μόναχο, μας φανερώνει την πιο στυγνή μορφή βίας που έχουμε γνωρίσει έως σήμερα στη λογοτεχνία.
Σε ένα σύγχρονο ολοκληρωτικό καθεστώς, τρία σώματα – ο αξιωματικός, ο στρατιώτης και ο κατάδικος – παρουσιάζουν σε δυο Ευρωπαίες επισκέπτριες ένα «ιδιόρρυθμο» μηχάνημα βασανιστηρίων που εγγράφει στο σώμα του κατάδικου, επί δώδεκα ώρες, την ποινή του μέχρι θανάτου.
Οι δυο εκπρόσωποι του Δυτικού Πολιτισμού θα παραστούν μάρτυρες στη ζωντανή εκτέλεση ενός ανθρώπου. Εκείνες, αν και ευαισθητοποιημένες απέναντι στο θέαμα της βίας, παραμένουν αδρανείς και προστατευμένες, υπερασπιζόμενες με κάθε κόστος την αιμοσταγή αθωότητά τους, αφού «η εμπλοκή σε ξένες υποθέσεις δημιουργεί πάντοτε προβλήματα».
Μια παράσταση – θέαμα που πατάει πάνω στο θέμα της ανθρωποφαγίας και αποπειράται να καταδείξει εκείνον που παρακολουθεί τη βία από την τηλεόραση στο σαλόνι του, τρώγοντας pop corn ως ηδονοβλεψία της βίας.
Συντελεστές:
- Διασκευή – Δραματουργία: Κωνσταντίνος Αβράμης
- Σκηνοθεσία – Σύλληψη: Στέλιος Βραχνής
- Φωτισμοί: Σωτήρης Ρουμελιώτης
- Μουσική: Άρης Παραπούρας
- Φωτογραφίες: Απόστολος Λινάρδος
- Παραγωγή: Θέατρο Πρόταση
- Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις: Μαρία Τότσκα
- Διεύθυνση παραγωγής: Παύλος Παυλίδης
- Ερμηνεύουν οι: Πάνος Αναγνωστόπουλος, Στέφανος Ζγούρι, Κατερίνα Φωτιάδου, Χαρά Σβάνου, Μαίρη Λιόλιου