«Ο Τραπεζίτης Κερδίζει Πάντα Δυο Φορές», η παραγωγή του ΚΘΒΕ έρχεται στη σκηνή του θεάτρου Μονής Λαζαριστών και ξεκινά την Παρασκευή 6 Μαρτίου 2020, συνεχίζοντας την επιτυχία που γνώρισε ως πολιτική και κοινωνική κωμωδία, κατά τη φιλοξενία του από το Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς Μελίνα Μερκούρη.
Το έργο των Ιγνάθιο δελ Μοράλ και Ερνέστο Καμπαγιέρο, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Δημήτρη Σακατζή, αποτυπώνει την αμηχανία των ανθρώπων μπροστά σε ένα ισχυρό οικονομικό σύστημα, αλλά και τη δυσκολία τους να μετατρέψουν την οργή σε πολιτική πράξη με νόημα.
Υπόθεση:
Η Μαρτζ και ο Μπαρτ, όντας απολυμένοι και έχοντας υποστεί τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στη ζωή τους, οδηγούνται σε μια απελπισμένη πράξη: την απαγωγή του μεγαλύτερου τραπεζίτη της χώρας. Παρά τις προσπάθειες που κάνουν να στείλουν ένα ηχηρό πολιτικό μήνυμα μέσω της πράξης αυτής, τα ίδια τα γεγονότα τους ξεπερνούν. Τελικά, αποδεικνύεται ότι όλοι και όλα είναι αναλώσιμα, μια που το σύστημα μπορεί να αντικαταστήσει και να αναπληρώσει τα πάντα με τρομερή ταχύτητα.
Ο Ιγνάθιο δελ Μοράλ και ο Ερνέστο Καμπαγιέρο, δύο σημαντικοί άνθρωποι του σύγχρονου ισπανικού θεάτρου που ξέρουν να διαβάζουν την επικαιρότητα και να αφουγκράζονται τον παλμό της εποχής, συγγράφουν ένα έργο που αναδεικνύει με κωμικό τρόπο τις πολιτικές αντιθέσεις αλλά, ταυτόχρονα, προσεγγίζει με αγάπη τον άνθρωπο και τις αδυναμίες του.
Σημείωμα σκηνοθέτη:
Η Ελλάδα της κρίσης δε διαφέρει σημαντικά από την Ισπανία της ίδιας κατάστασης. Έτσι κι αλλιώς, είναι δυο λαοί με ένα δικό τους ιδιότυπο εκρηκτικό ταπεραμέντο, που βούτηξαν ταυτόχρονα σε μια βαθιά ριζωμένη κρίση και κλήθηκαν να ανταπεξέλθουν στις αντιξοότητες, ώστε να βγουν από αυτή. Ένα έργο, λοιπόν, του ισπανικού παρόντος σίγουρα μπορεί να αντικατοπτρίσει το ελληνικό σήμερα.
Όπως πηγαίο είναι και το χιούμορ, όταν καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε «τα δύσκολα». Κωμωδία, λοιπόν, και μάλιστα μαύρη, καθώς μόνο αυτή θα μπορούσε να θίξει με τον γλαφυρότερο τρόπο το κοινωνικοπολιτικοοικονομικό παρόν και να το μεταφέρει με το δικό της τρόπο στο θεατή.
Μέσα από αυτό το έργο της κρίσης, αναδεικνύεται και η προίκα που αυτή μας άφησε. Έτσι, η επικράτηση του χρήματος ως αξιακού προτύπου, όπως μας δηλώνει η Γιασμίν με την αφοπλιστικά ειλικρινή της αφέλεια στην ατάκα «εδώ τα ξέχασαν τα ιδανικά, όλοι κοιτάνε τον εαυτό τους, σκέφτονται μόνο τα λεφτά», συνυπάρχει με τους ισχυροποιημένους −μέσω της κρίσης− θεσμούς της γειτονιάς και της οικογένειας, της φιλίας και της συντροφικότητας. Κι ο κόσμος συνεχίζει να γυρίζει ελπίζοντας για το καλύτερο. Καλή θέαση!
Δημήτρης Σακατζής
Συντελεστές: Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ, Σκηνοθεσία: Δημήτρης Σακατζής, Σκηνικά–Κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη, Μουσική: Δημήτρης Οικονόμου, Φωτισμοί: Γιάννης Τούμπας, Video: Βασίλης Κομματάς, Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστόφορος Μαριάδης, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren, Μαρία Λαζαρίδου
Παίζουν: Ελένη Γιαννούση (Γιασμίν), Νατάσα Δαλιάκα (Μάργα), Χρίστος Νταρακτσής (Φέλιξ), Κώστας Σαντάς (Ρομπλέδο), Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Μπαρτ)