Το Θεατρικό έργο «Ο Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας» συμμετέχει στην «Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης 2022» στο Θέατρο Άνετον από την Τρίτη 10 έως και την Πέμπτη 12 Μαΐου 2022.
Το σύγχρονο μανιφέστο για τον ανθρώπινο πόθο, σε σκηνοθεσία Στέλιου Βραχνή.
«Το σώμα όσες φορές κι αν το δεις
όσο κι αν το γνωρίζεις
ποτέ δεν το έχεις δει
ποτέ δεν το γνωρίζεις»
Ο συγγραφέας Δημήτρης Δημητριάδης, εμπνέεται από τον αρχαίο μύθο της Κασσάνδρας γράφοντας ένα σύγχρονο «μανιφέστο» για τον ανθρώπινο πόθο, παροτρύνοντας μας να μεταβούμε σε μια άλλη διάσταση ξεχνώντας ό,τι κάναμε και ήμασταν μέχρι στιγμής.
Η παράσταση που έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Αμαλία το 2021 επιστρέφει.
Ο μύθος θέλει τον θεό Απόλλωνα όντας ερωτευμένος, να αγωνίζεται να αποκτήσει την Ασιάτισσα Κασσάνδρα και να ζητά να του δοθεί, δίνοντας της ως αντάλλαγμα, την τέχνη της μαντικής. Η Κασσάνδρα στην αρχή δέχεται έπειτα όμως, αθετεί την συμφωνία της με τον θεό. Τότε ο Απόλλων φτύνει στο στόμα της – ένα τελευταίο φιλί – για να μην πιστεύει κανένας στις προφητείες της.
Το χάρισμα της μαντικής παραμένει, όχι όμως της πειθούς.
« Χάθηκε η ζωή για όλους. Πονάει πολύ αλλά ακούστε το. Τόσο πόνος, τόσος διωγμός, τόσος πόλεμος, τόση απαξίωση… »
Η Κασσάνδρα αλλάζει τον προσωπικό της μύθο πατώντας στα ερείπια της εποχής του «Όχι», μιας εποχής γεμάτης από δεσμεύσεις, απαγορεύσεις και φοβίες. Η ένωση της με τον θεό Απόλλωνα εγκαινιάζει τη νέα εποχή του «Ναι».
Ο πύρινος λόγος του συγγραφέα χαράσσεται στο σώμα της ηθοποιού που πασχίζει και δονείται να τον επικοινωνήσει στον θεατή καταργώντας τη θεατρική σύμβαση.
Η Τρωαδίτισσα ανάγεται σε ιεραπόστολο, κατακτά την αυθυπαρξία, περιφρονεί τα δεσμά της παλιάς ηθικής, καταργεί την εποχή των περιορισμών, των σεξουαλικών αγκυλώσεων, της συστολής, της υποκρισίας και απαιτεί από εμάς να δεχθούμε το δώρο που μόνο εμείς μπορούμε να προσφέρουμε στον εαυτό μας.
Σε ένα σκηνικό τοπίο γεμάτο από τα συντρίμμια μιας εποχής που πέρασε, η Κασσάνδρα πατάει επάνω στα ερείπια της «πριν» εποχής φέρνοντας τους θεατές αντιμέτωπους με το παρόν και προσκαλώντας τους να υπερβούν τα όρια και να ανακαλύψουν από που αρχίζει το ανθρώπινο σώμα.
«Χάσαμε τη ζωή μας για το τίποτα. Χαρείτε όμως»…
Το σώμα της γυναίκας που διανύει τη διαδρομή από τις αγκυλώσεις του Δυτικού Πολιτισμού, την περίκλειστη ηθική, την εγκράτεια και την ενοχή προς την απόλυτη αποδέσμευση και ελευθερία.
Αναλαμβάνοντας η ίδια πια την διαπραγμάτευση του προσωπικού της μύθου, η Κασσάνδρα απευθύνεται σε όλους όσους την ακούν καλώντας τους να αφήσουν πίσω την εποχή των απαγορεύσεων, των ενοχών, των δεσμεύσεων, των σεξουαλικών αγκυλώσεων, του φόβου, των περιορισμών και να μεταβούν σε κάτι νέο, σε κάτι που δεν θα έχει καμία σχέση με αυτό που είναι τώρα.
«Μισώ το πριν. Το πριν είναι γεμάτο από κενά, απαγορεύσεις, δισταγμούς και ατολμίες… »
Ο σκηνοθέτης φέρνει την ηθοποιό πολύ κοντά στους θεατές, τόσο κοντά που ο λόγος της πια μοιάζει σχεδόν σαν ψίθυρος, σαν μια άκρως προσωπική συνάντηση, σαν μια υπόσχεση. Απομακρυσμένη από την περιττή θεατρικότητα και τα τεχνικά μέσα, η Κασσάνδρα σπάει τη θεατρική σύμβαση και αναζητά την ουσία των πραγμάτων μέσα από την απεύθυνση ψάχνοντας να βρει από πού αρχίζει το ανθρώπινο σώμα.
«Χάσαμε τη ζωή μας για το τίποτα – Χαρείτε όμως»
Συντελεστές:
Κείμενο: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία – Σκηνική εγκατάσταση: Στέλιος Βραχνής
Μουσική: Πάνος Μητσόπουλος
Φωτογραφίες: Απόστολος Λινάρδος
Οργάνωση παραγωγής: Χαρά Σβάνου
Επικοινωνία: Ομάδα Θέατρο Πρόταση
Παραγωγή: Ομάδα Θέατρο Πρόταση
Ερμηνεύει η ηθοποιός Μαίρη Λιόλιου
και ο μουσικός (τσέλο) Πάνος Μητσόπουλος
Μετά την παράσταση της 12ης Μάϊου 2022 θα ακολουθήσει σύντομη συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές
Λίγα λόγια για την ομάδα:
Η Ομάδα Θέατρο Πρόταση -Protasi Theatre Company- είναι μια εταιρεία θεάτρου που εδρεύει στην Θεσσαλονίκη από το 2016. Ιδρυτές της ομάδας είναι ο σκηνοθέτης Στέλιος Βραχνής, οι ηθοποιοί Κατερίνα Κασελίμη, Χαρά Σβάνου και Πάνος Αναγνωστόπουλος και ο δραματουργός Κωνσταντινος Αβράμης.
Πρόκειται για μια ομάδα που κύριο μέλημα της είναι η θεατρική έρευνα μέσα από το σώμα. Ο ηθοποιός έχει τον χρόνο και τον χώρο να μελετήσει και να εμβαθύνει τα εκφραστικά του μέσα, σωματοποιώντας και διευρύνοντας τη σχέση του με το έργο και τον άλλον.
Έχει παρουσιάσει παραστάσεις και δρώμενα σε θεατρικές σκηνές της Θεσσαλονίκης όπως το Θέατρο Αμαλία, το Θέατρο Αυλαία, το Μπενσουσάν Χαν, το Θέατρο Τ, τη Βίλα Καπαντζή· παράλληλα, έχει συνεργαστεί με διάφορους φορείς: Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζάνης, Δήμος Κοζάνης, το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Κοζάνης, και Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής τραπέζης.
Επίσης, η Ομάδα Πρόταση οργανώνει θεατρικές ημερίδες, θεατρικά συνέδρια, σεμινάρια και εργαστήρια υποκριτικής. Τον Σεπτέμβριο του 2020 διοργάνωσε με το ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης την τριήμερη θεατρική εκδήλωση με τίτλο «Το Θέατρο Ξανά» στην αυλή της Βίλας Καπαντζή, όπου σημαντικοί άνθρωποι των τεχνών (Γιάννα Τσόκου, Γιάννης Παρασκευόπουλος, Δημήτρης Δημητριάδης, Δήμητρα Μήττα, Γιώργος Φράγκογλου, Εύα Σοφρωνίδου, Αλεξάνδρα Μυλωνά, Μαγδαληνή Μπεκρή) μίλησαν με αφορμή το θέατρο στην εποχή της πανδημίας, ενώ στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τρεις θεατρικές παραστάσεις σε σκηνοθεσία Στέλιου Βραχνή («Γράμμα στον πατέρα», «Τέχνη», «Θηβαΐς επί Τροία»).
Το 2021 η Ομάδα Πρόταση συνεργάστηκε με το Studio Tessera πραγματοποιώντας το θεατρικό workshop υποκριτικής με τίτλο «Έρευνες ενός Ηθοποιού στο χώρο του ανοίκειου» με αντικείμενο μελέτης το «Πεθαίνω σαν χώρα» του Δημήτρη Δημητριάδη.
Τον Ιούλιο του 2021 η ομάδα παρουσίασε το «Πεθαίνω σαν χώρα» στο πλαίσιο της τριήμερης θεατρικής εκδήλωσης «Θέατρο In situ» στον αρχαιολογικό χώρο της Αιανής, μια εκδήλωση υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Από τον Οκτώβριο του 2021 η Ομάδα Θέατρο Πρόταση ίδρυσε το ετήσιο εργαστήρι υποκριτικής «Εργαστήρι Θεάτρου Πρόταση» με τον Στέλιο Βραχνή και μαθήματα ορθοφωνίας, δραματολογίας, ιστορίας θεάτρου και κινησιολογίας.
Παραστάσεις της Ομάδας Θέατρο Πρόταση:
«Υπέρ Κλυταιμνήστρας» (2017, Θέατρο Αυλαία)
«Εγώ, η Ελένη» (2018, Θέατρο Αυλαία)
«Βάκχες» (2018, Θέατρο Τ)
«War Anthem» (2019, σκηνή δραματικής σχολής «Ανδρέα Βουτσινά»)
«Γράμμα στον πατέρα» (2019-20, Μπενσουσάν χαν)
«Τέχνη» (2021, Βίλα Καπαντζή)
«Πεθαίνω σαν χώρα» (2021, αρχαιολογικός χώρος Αιανής)
«Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας» (2021, Θέατρο Αμαλία)