Στον απόηχο των διεθνών συζητήσεων για το φύλο και τις ταυτότητες και της γενικότερης τάσης διερεύνησης της γυναικείας δημιουργίας που συντελείται τελευταία από πολλά μουσεία και στη χώρα μας, η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει τη γυναικεία φωτογραφική παραγωγή από τη Μεταπολίτευση μέχρι τις μέρες μας.
Πρόκειται για ένα εγχείρημα που για πρώτη φορά συντελείται στην Ελλάδα, μέσα από δύο άξονες στους οποίους θα κινηθεί η έκθεση -«Επιτέλεση και πολιτικές ταυτοτήτων», «Κοινωνικές και πολιτικές πραγματικότητες και ποιητική του φωτογραφικού μέσου».
Επιμέλεια: Ηρώ Κατσαρίδου, Αρετή Λεοπούλου, Αλεξάνδρα Μόσχοβη, Πηνελόπη Πετσίνη
Υποστηρικτές: British Council, Goethe Institut
Επιπλέον, η έκθεση συνδέεται με το 5ο διεθνές συνέδριο «Fast Forward» που φέτος θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του MOMus στη Θεσσαλονίκη , 17 – 19 Μαΐου 2024, με ειδικό τίτλο «Hidden (hi)stories: new perspectives of women’s phοtographies».
Μια συνδιοργάνωση του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με τα βρετανικά πανεπιστήμια University for the Creative Arts και University of Sunderland.
Το συνέδριο στοχεύει να διερευνήσει τα ακόλουθα ερωτήματα και πέραν αυτών:
- Πώς μπορεί η φωτογραφία να απομυθοποιήσει την κοινωνικο-πολιτισμικά κατασκευασμένη έννοια της “γυναίκας” και να υποστηρίξει τη διεύρυνσή της ώστε να συμπεριλάβει τις διαφυλικές, ρευστές και μη δυαδικές/μη συμβατές ταυτότητες;
- Πώς μπορούμε να κατανοήσουμε τις γυναικείες φωτογραφίες λαμβάνοντας υπόψη τις συχνά αντιθετικές διαφοροποιήσεις των προδιαγεγραμμένων ταυτοτήτων, των κοινωνικά κατασκευασμένων επιτελέσεων του φύλου και της αναπαραγωγικής εργασίας, της φυλετικοποίησης, της υποδούλωσης και του αποικισμού σε διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια και ιστορικές περιόδους;
- Με ποιους τρόπους η φωτογραφία μπορεί να γίνει όπλο για την ισότητα, την αναπαραγωγική δικαιοσύνη, την αποφυλετικοποίηση και την ελευθερία των γυναικών, όσων αυτοπροσδιορίζονται ως γυναίκες και των μη δυαδικών ατόμων ενάντια στην καταπιεστική εξουσία της ετεροκανονικής πατριαρχίας, του κράτους και του καπιταλισμού;
- Ποιες είναι οι (Hi)ιστορίες των γυναικών μπροστά και πίσω από την κάμερα που αποσιωπούνται ή αγνοούνται από τις κανονιστικές ιστορίες τέχνης και τους θεσμούς; Ποια είναι τα θεμελιώδη εμπόδια σε τέτοια συστήματα και πώς μπορούν οι γυναίκες να τα ξεπεράσουν;
- Πώς έχει επηρεάσει η “επιτελεστική στροφή” τις επιμελητικές πρακτικές της έκθεσης γυναικείων φωτογραφιών και πώς έχουν αναπαρασταθεί οι άγνωστες (hi)ιστορίες τους στα μουσεία;
- Πώς θα έμοιαζαν οι δίκαιες και χωρίς αποκλεισμούς ιστορίες της γυναικείας φωτογραφίας από μια υπερεθνική, αποαποικιακή προοπτική;