Το ΚΘΒΕ συμμετέχοντας στο “Ολη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” παρουσιάζει μια διασκευή της αρχαίας τραγωδίας «Μήδεια» με τέσσερις ηθοποιούς στο αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2020, σε σκηνοθεσία Ελένης Ζιάνα.
Η «Μήδεια», η τραγωδία του πάθους, της σύγκρουσης της λογικής με το παράλογο, είναι από τις πιο σύνθετες τραγωδίες του Ευριπίδη. Τυφλωμένη από τη ζήλια, η Μήδεια τιμωρεί τον άπιστο Ιάσονα σκοτώνοντας τα ίδια τα παιδιά της και ολόκληρη μέσα στον όλεθρο βουλιάζει.
Τα ερωτήματα που θέτει το έργο, όπως ποιες ψυχικές διεργασίες οδήγησαν την Μήδεια σε αυτή την αποτρόπαια πράξη ώστε να αποτελέσει το δολοφονικό μητρικό αρχέτυπο και πόσο και η ίδια υπήρξε θύμα των άθλιων κοινωνικών συνθηκών που βίωναν οι γυναίκες της εποχής της, παραμένουν διαχρονικά.
ία παράσταση βασισμένη στην πολύπλευρη διάσταση της γυναικείας προσωπικότητας, η Μήδεια, αποκαμωμένη, βασανισμένη αλλά και πλήρως αποφασισμένη, φτάνει στο έσχατο σημείο της ανθρώπινης φύσης της και κυριευμένη από τη ζήλεια, το δόλο και το φθόνο για την προδοσία του άντρα που λάτρεψε, βοήθησε και ακολούθησε σε κάθε βήμα, Ιάσονα, δολοφονεί τα δύο τους παιδιά.
Η Μήδεια μια προσωπικότητα άκρως απόλυτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, άκρως τολμηρή και ανυπολόγιστα δυνατή και ισχυρή, μέσα σε όλη της τη μοίρα, που την κυνηγούσε και την κυνηγάει, αποφασίζει να δώσει τέλος στη μοίρα, που καθόρισε ο έρωτάς της για έναν άντρα, και να επιστρέψει με πόνο τον πόνο για ό,τι έζησε και ζει, για ό,τι πρόδωσε και προδόθηκε.
Αυτό σε συνάρτηση με αυτό που βιώνει την καθιστά άκρως απείθαρχη, άκρως πανούργα, άκρως ανυποχώρητη σ’ αυτό που θέλει να πετύχει` μια ζωή γεμάτη βάρος σε ό,τι την πλήγωσε.
Οι τέσσερις ηθοποιοί μέσα από μία απλή και άκρως κυνική, σε σημεία, προσέγγιση τοποθετούν την ζωή, την τεχνουργία, τον πόνο και την οργή της Μήδειας σε ένα απλό σκηνικό με απλά ρούχα και μέσα, δίνοντας την μορφή της Μήδειας με τρεις γυναίκες σαν ένα. Ο αντρικός αντικατοπτρισμός της παράστασης γίνεται από έναν άντρα σε όλους τους ρόλους, με αποκορύφωμα την τριπλή εκδοχή της Μήδειας απέναντι στον Ιάσωνα όπου όλα γίνονται τέλος και αρχή με τη δολοφονία των δυο τους τέκνων, των καρπών του έρωτα τους.
Ο φθόνος, το τέλος και η οργή παίρνουν σάρκα και οστά με τη Μήδεια λυτρωμένη από τον πόνο που της προκάλεσε ο έρωτάς της να γίνεται αέρας, να φεύγει, σκορπίζοντας τη θλίψη, σε ό, τι αφήνει πίσω, όπως και την αιώνια καταδίκη στη σύγκρουση ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο.
Η εκδήλωση πραγματοποιείται στα πλαίσια του νέου θεσμού “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός” που εγκαινιάζει φέτος το Υπουργείου Πολιτισμού με στόχο την αξιοποίηση του μνημειακού πλούτου μέσα από τη σύζευξή του με την σύγχρονη δημιουργία.
Οι δράσεις του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός” θα πραγματοποιούνται μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους και τους ανοιχτούς χώρους των μουσείων και περιλαμβάνουν 55 παραγωγές, σε 251 παρουσιάσεις, με 11 καλλιτεχνικούς οργανισμούς, σε 111 αρχαιολογικούς χώρους και σε 38 περιφερειακές ενότητες.
Συντελεστές:
Διασκευή-Σκηνοθεσία : Ελένη Ζιάνα
Παίζουν ( κατά αλφαβητική σειρά ) : Ζηνοβία Ανανιάδου-Κόκκοτα, Ελένη Ζιάνα, Πένη Μπουκουβάλα, Ιωάννης Μυστακίδης
Η τραγωδία θα παιχτεί και στον Αρχαιολογικό χώρο Σαμοθράκης την Πέμπτη 13 Αυγούστου και στον Αρχαιολογικό χώρο Πύδνας στην Πιερία το Σάββατο 22 Αυγούστου 2020.
Οδηγίες ασφαλούς διεξαγωγής:
Πενήντα (50) άτομα.
Μετά την έναρξη, η είσοδος δεν επιτρέπεται.
Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Σημειώνουμε ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση (45′), πριν από την έναρξη της εκδήλωσης.
Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης στον σύνδεσμο: https://digitalculture.gov.gr/?s=%CE%9C%CE%AE%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CE%B1