Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συμπράττει με την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου και παρουσιάζουν την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2020 στην αίθουσα Φίλων Μουσικής του Μεγάρου, μια μοναδική συναυλία με έργα των R. Schumann και Θ. Αντωνίου υπό τη μουσική διεύθυνση της Ζωής Τσόκανου.
Τη βραδιά διοργανώνει ο ΟΜΜΘ και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
H Εισαγωγή «Μάνφρεντ» είναι το πρώτο από μια σειρά έργων σκηνικής μουσικής που ο Σούμαν έγραψε για μια παράσταση του ομώνυμου δραματικού ποιήματος του Λόρδου Βύρωνα. Είναι από τα ωραιότερα έργα του σπουδαίου αυτού συνθέτη, γεμάτο ποίηση, πάθος, δραματικές συγκρούσεις.
O Αθηναίος συνθέτης, μαέστρος και μουσικοπαιδαγωγός Θεόδωρος Αντωνίου υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες της γενιάς του. Το έργο Κομμός Β’, που ξεκινά με την πρώτη φράση ενός ηπειρώτικου μοιρολογιού, γράφτηκε το 1996 με αφορμή τον θάνατο του Αμερικανού συνθέτη, μαέστρου και πιανίστα Morton Gould.
Παρουσιάστηκε έναν χρόνο αργότερα από τον συνθέτη και μαέστρο Lukas Foss, ο οποίος είχε προτρέψει τον Αντωνίου να γράψει το έργο, αλλά και να επιλέξει την ίδια ενορχήστρωση με την 7η Συμφωνία του Μπετόβεν, με την οποία έκλεινε το πρόγραμμα της συναυλίας.
Το Κοντσέρτο για πιάνο του Ρόμπερτ Σούμαν γράφτηκε αρχικά ως Φαντασία για πιάνο, μετά από σχετική επιθυμία της συζύγου του Κλάρας. Αργότερα εξελίχτηκε σε κοντσέρτο και έκανε πρεμιέρα με αυτή τη μορφή από τον Μέντελσον στη Λειψία. Έκτοτε κατέχει εξέχουσα θέση στο διεθνές ρεπερτόριο.
Από το λυρικό και νοσταλγικό ύφος του πρώτου μέρους καταλήγει σε μία χειμαρρώδη έκφραση ευτυχίας, περνώντας ενδιάμεσα από έναν ρομαντικό διάλογο του πιάνου με την ορχήστρα.
Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου Πιάνο
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Ζωή Τσόκανου Διεύθυνση Ορχήστρας
Πρόγραμμα συναυλίας:
R. Schumann: Εισαγωγή ‘Μάνφρεντ’, έργο 115
Θ. Αντωνίου: Κομμός B’, για ορχήστρα (‘Θρήνος για τον Μόρτον’)
R. Schumann: Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 54
Βιογραφικά:
Πιάνο
Η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου πήρε τα πρώτα της μουσικά μαθήματα από τη μητέρα της, Τερψιχόρη Παπαστεφάνου και στη συνέχεια από το Ωδείο Αθηνών, από όπου αποφοίτησε με υψηλές διακρίσεις. Συνέχισε τις σπουδές της σε Ωδεία του εξωτερικού, όπως το Μπλούμινγκτον της Ιντιάνα, από όπου πήρε το Artist Diploma κοντά στο διακεκριμένο καθηγητή Γκιόργκι Σέμποκ. Η πρώτη της δημόσια εμφάνιση έγινε σε ηλικία επτά ετών στην αίθουσα Παρνασσός.
Έκτοτε, έχει εμφανιστεί με μεγάλη επιτυχία τόσο σε συναυλίες με ορχήστρες, όσο και σε ατομικά ρεσιτάλ σε πολλές χώρες της Ευρώπης, στις ΗΠΑ και στη Λατινική Αμερική.
Καθοριστική υπήρξε η σχέση της κας Παπαστεφάνου με το έργο του Μπαχ. Παράλληλα με την ερμηνευτική πλευρά, έχει ασχοληθεί και εκδοτικά με το έργο του μεγάλου συνθέτη έχοντας επιμεληθεί, για λογαριασμό των εκδόσεων Φ. Νάκας, μια δίγλωσση έκδοση του Α’ τεύχους από το Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο. Έχει κάνει την εμφάνισή της στο χώρο της μελοποιημένης ποίησης με την πρώτη προσωπική δισκογραφική της δουλειά με τίτλο “Σμάλτο” (Lyra).
Η δισκογραφία της περιλαμβάνει ακόμη Σονάτες του προκλασσικού συνθέτη Baldassare Galuppi (μερικές σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση), το “Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο” του Μπαχ και τις “Σονάτες” του Μότσαρτ.
Ζωή Τσόκανου
Διεύθυνση Ορχήστρας
Η ελληνίδα αρχιμουσικός με σπουδές στην γενέτειρά της Θεσσαλονίκη και στη Ζυρίχη της Ελβετίας έχει αποσπάσει διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς νέων μαέστρων και έχει συνεργαστεί τα τελευταία χρόνια με πολυάριθμες ορχήστρες και λυρικά θέατρα στην Ευρώπη.
Από την καλλιτεχνική περίοδο 2014-2015 εργάζεται ως μόνιμη αρχιμουσικός στο θέατρο της Ερφούρτης, πρωτεύουσας του γερμανικού κρατιδίου της Θουριγγίας, διευθύνοντας πληθώρα παραστάσεων όπερας και συμφωνικές συναυλίες. Στο ρεπερτόριο της περιλαμβάνονται μεταξύ των άλλων έργα όπως Τόσκα, Οθέλλος, Μάκβεθ, Φάουστ, Πουλημένη Μνηστή, Ριγκολέττο, ενώ η παραγωγή της Ορφέας και Ευριδίκη του Γκλουκ ψηφίστηκε ως η καλύτερη παράσταση της περιόδου 2015-2016. Διετέλεσε μουσική διευθύντρια του οργανισμού μουσικού θεάτρου της Αρόζα στο πλαίσιο του ομώνυμου ελβετικού φεστιβάλ την περίοδο 2011-2014 και μόνιμη φιλοξενούμενη αρχιμουσικός της ορχήστρας της δυτικής Βοημίας.
Έχει συνεργαστεί με σημαντικές ευρωπαϊκές ορχήστρες όπως την ορχήστρα της ισπανικής ραδιοφωνίας στη Μαδρίτη, την εθνική συμφωνική ορχήστρα της Lille, τα Festival Strings της Λουκέρνης, τη συμφωνική ορχήστρα της Σιλεσίας, την ακαδημαϊκή ορχήστρα της Ζυρίχης, τις φιλαρμονικές ορχήστρες της Βρέμης, Ερφούρτης, Ρένγκενσμπουργκ και Χάγκεν, την ορχήστρα δωματίου του Ίγκολσταντ, την ακαδημαϊκή ορχήστρα της Σοφίας, τη συμφωνική ορχήστρα του Biel, την ορχήστρα δωματίου Μπεργκ στην Πράγα. Στην Ελλάδα έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Κρατική Αθηνών, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ., την ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τη συμφωνική ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Το ντεμπούτο της στον τομέα της όπερας έκανε το 2008 στο Τέπλιτσε τη βόρειας Βοημίας διευθύνοντας Ντον Τζιοβάνι. Ακολούθησαν συνεργασίες με τη Σύγχρονη Όπερα Ζυρίχης, το Θέατρο του Ρένγκενσμπουργκ, το ελβετικό στούντιο όπερας κ.α. Τον Απρίλη του 2017 εμφανίστηκε στο θέατρο της Βρέμης διευθύνοντας Ριγκολέττο και στην Όπερα της πόλης Χάγκεν παρουσιάζοντας την όπερα του Ντονιτσέτι Λουτσία ντι Λαμερμουρ. Επόμενες εμφανίσεις περιλαμβάνουν Il Trovatore στο φεστιβάλ Domstufen και συνεργασία με το φεστιβάλ όπερας του Longborough στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στην Εθνική Λυρική Σκηνή μετά την πρωτοχρονιάτικη συναυλία του 2013 εμφανίζεται τακτικά διευθύνοντας παραστάσεις όπερας οπερέτας και μπαλέτου.
Είχε την τιμή να εργαστεί ως βοηθός του Bernard Haitink και την ορχήστρα Tonhalle της Ζυρίχης.
Φιναλίστ για τη θέση του βοηθού αρχιμουσικού στην Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, επιλέχθηκε δύο συνεχόμενες χρονιές να συμμετάσχει στο Μaster Class διεύθυνσης ορχήστρας με τον Bernard Haitink στα πλαίσια του φεστιβάλ της Λουκέρνης, όπως επίσης με τον David Zinman και την ορχήστρα Tonhalle.
Σπούδασε στην γενέτειρα της Θεσσαλονίκη Πιάνο και Ανωτέρα Θεωρητικά. Είναι αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., ενώ συνέχισε ανώτερες σπουδές Πιάνου και Διεύθυνσης Ορχήστρας στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης.
*Σύμφωνα με τον επιδημιολογικό χάρτη ασφάλειας και προστασίας, ο νομός Θεσσαλονίκης βρίσκεται στο Επίπεδο 3 και η μέγιστη πληρότητα των κλειστών χώρων εκδηλώσεων ορίζεται στο 30%.
Με βάση τις υγειονομικές οδηγίες, υποχρεωτική είναι:
– η ηλεκτρονική προμήθεια εισιτηρίων
– η χρήση μάσκας καθ’ όλη την παραμονή του κοινού στο ΜΜΘ
Η εκδήλωση δεν έχει διάλειμμα.