Το έργο της Αγλαΐας Βετεράνι «Εδώ Ουρανός» παρουσιάζει το ΚΘΒΕ σε Πανελλήνια πρεμιέρα το Σάββατο 7 Μαρτίου 2020 στο Φουαγιέ της ΕΜΣ, σε σκηνοθεσία Σίμου Κοκάλα και μετάφραση Σοφίας Γεωργακοπούλου.
Ο πρωτότυπος τίτλος του έργου «Εδώ Ουρανός» είναι η τρομακτική ερώτηση «Γιατί βράζει το παιδί μέσα στην πολέντα;» «Warum das Kind in der Polenta kocht» και θα μας συντροφεύει έως και την Κυριακή 17 Μαΐου 2020, για να μας ταξιδέψει σε ένα παραμύθι αλληγορικό, σκοτεινό, ψάχνοντας απαντήσεις στα «γιατί» που βασανίζουν τους ενήλικες.
Λίγα λόγια για το έργο:
Η τρομερή ερώτηση που κρύβει ο πρωτότυπος τίτλος του έργου (Γιατί βράζει το παιδί μέσα στην πολέντα;) αντανακλά το παραμυθικό υπόβαθρο του έργου, που αξιοποιεί τον χώρο του μύθου για να αναδείξει την αγριότητα της ζωής.
Έχοντας εγκαταλείψει την πατρίδα προς αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής, ταξιδεύοντας με το τσίρκο και ψάχνοντας την ασφάλεια, την τρυφερότητα και την ελπίδα, η πρωταγωνίστρια έρχεται αντιμέτωπη με τον σκληρό κόσμο των μεγάλων.
Μέσα από τη δική της νεανική κι ευαίσθητη ματιά ο αναγνώστης / θεατής, ακολουθεί τους δύσβατους δρόμους αναγνώρισης και ερμηνείας της πραγματικότητας με την οποία ερχόμαστε όλοι αντιμέτωποι: την αδιαφορία, τις προλήψεις, την κακομεταχείριση, την αδικία, τη δυσκολία επικοινωνίας, τις βαθιές παθογένειες της οικογένειας αλλά και της κοινωνίας.
Σ’ αυτό το σκοτεινό, αλληγορικό παραμύθι για ενήλικες, βρίσκονται οι απαντήσεις στα «γιατί» που μας τυραννούν.
Η συγγραφέας:
Η Αγλαΐα Βετεράνι γεννήθηκε το 1962 στο Βουκουρέστι. Οι γονείς της ήταν αρτίστες του τσίρκου και μετά τη λαθραία φυγή τους από τη Ρουμανία περιόδευσαν στην Ευρώπη, την Αφρική και την Ν. Αμερική μέχρι το 1977, οπότε εγκαταστάθηκαν στην Ελβετία.
Μετά την επιστροφή στην Ελβετία το 1978, η Αγλαΐα Βετεράνι άρχισε να αυτό-μορφώνεται και από το 1979 ως το 1982 σπούδασε ηθοποιός στη Θεατρική Ομάδα Ζυρίχης (Schauspiel-Gemeinschaft Zürich). Εκείνη την εποχή έγραψε και τα πρώτα της λογοτεχνικά κείμενα. Από το 1982 δούλεψε ως ηθοποιός και από το 1988 ήταν συνδιευθύντρια της Θεατρικής Ομάδας Ζυρίχης.
Εκτός από τις πολλές ανεξάρτητες θεατρικές παραστάσεις που ανέβασε, ίδρυσε και δύο ομάδες περφόρμανς, με τις οποίες πραγματοποίησε πολλές θεατρικές παραγωγές: «Die Wortpumpe» [Αντλία λέξεων] μαζί με τον Ρενέ Ομπερχόλτσερ (1993-1996) και «Die Engelsmaschine» [Αγγελική μηχανή] μαζί με τον Γιενς Νίλσεν (1996-2002). Παράλληλα δημοσίευε σύντομα διηγήματα σε ανθολογίες, λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. Έγινε διεθνώς γνωστή με το αυτοβιογραφικό κείμενο μυθοπλασίας Γιατί βράζει το παιδί μέσα στην πολέντα (Warum das Kind in der Polenta kocht, εκδόσεις DVA, 1999).
Το 1992 ίδρυσε με το δάσκαλό της Ρενέ Ομπερχόλτσερ το λογοτεχνικό πειραματικό ντουέτο “Αντλία Λέξεων” και το 1995 το θίασο “Αγγελική Μηχανή” με το σύντροφο της ζωής της Γενς Νίλσεν. Κείμενά της δημοσιεύτηκαν σε ανθολογίες, λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες.
Το 1999 κυκλοφόρησε το πρώτο της αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα, “Γιατί βράζει το παιδί στην πολέντα”, που την κατέστησε διαμιάς διεθνώς γνωστή.
Τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις στην Ελβετία και το εξωτερικό. Η Αγλαΐα Βετεράνι αυτοκτόνησε στις 3 Φεβρουαρίου 2002.
Μετά θάνατον εκδόθηκαν δύο ακόμη βιβλία της, το μυθιστόρημα Das Regal der letzten Atemzüge [Το ράφι των τελευταίων αναπνοών], εκδόσεις DVA, 2002 και η συλλογή διηγημάτων Vom geräumten Meer, den gemieteten Socken und Frau Butter [Για την αδειασμένη θάλασσα, τις νοικιασμένες κάλτσες και την κυρία Μπούτερ], εκδόσεις DVA, 2004.
Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 15 ετών.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Σοφία Γεωργακοπούλου, Διασκευή-Σκηνοθεσία-Μουσική επιμέλεια: Σίμος Κακάλας, Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας, Μάσκες: Μάρθα Φωκά, Κούκλες: Στάθης Μαρκόπουλος, Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής, Video/Video Mapping: Κλεάνθης Καραπιπέρης, Βοηθός σκηνοθέτη-Διασκευή-Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Καλακίδης, Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, Οργάνωση παραγωγής: Μαριλύ Βεντούρη
Παίζουν: Στεφανία Ζώρα, Γιώργος Κολοβός, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Γιάννης Τσεμπερλίδης