H Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ παρουσιάζει το μουσικό θέατρο “Ο Αέρας της Ελλάδος” του Γιώργου Τσοντάκη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2021, με θέμα τις τελευταίες ημέρες του Μπάιρον στο Μεσολόγγι.
Στην κατάληξη του αφιερώματος της Εναλλακτικής Σκηνής στον Λόρδο Μπάιρον, «Ωδές στον Βύρωνα», συναντούμε το νέο μουσικοθεατρικό έργο του Ελληνοαμερικανού συνθέτη Γιώργου Τσοντάκη, πολυβραβευμένου δημιουργού γνωστού για τη ρητορική και επικοινωνιακή δύναμη της μουσικής του.
Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης και σε συνεργασία με τη Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου.
Το έργο, ανάθεση της ΕΛΣ, δεν φιλοδοξεί τίποτε λιγότερο από την ανασύνθεση της ελληνικής περιπέτειας του ποιητή, που καταφθάνει στο Μεσολόγγι τον Ιανουάριο του 1824 για να πεθάνει τρεις μήνες αργότερα σε ηλικία 36 ετών, μετά από μια έντονη περίοδο γενναίας αλλά και συγκεχυμένης εμπλοκής με την ελληνική Εθνεγερσία, διαπραγμάτευσης της επέλασης της μέσης ηλικίας και της συνείδησης του επερχόμενου τέλους, οραματικής επιθυμίας για ηρωική δράση αλλά και παράφορου, ανεκπλήρωτου πάθους για τον δεκαεξάχρονο Πατρινό οπλαρχηγό Λουκά Χαλανδριτσάνο.
Ο συνθέτης τοποθετεί τη «σκηνή» του έργου του στη νεκρική κλίνη του Μπάιρον και επιχειρεί να αποδώσει την υποκειμενικότητα του ετοιμοθάνατου ποιητή διαμέσου μιας μουσικοκειμενικής σύνθεσης αυθεντικών ιστορικών τεκμηρίων (στα ελληνικά) και αποσπασμάτων από το ποιητικό του έργο (στα αγγλικά).
Ο διττός ρόλος του Μπάιρον (που αποδίδεται από ηθοποιό και τενόρο) συνοδεύεται από εξαμελές φωνητικό σύνολο που συνδυάζει τις λειτουργίες του μαδριγαλικού και τραγικού χορού, αντιπαραθέτοντας την ανάμνηση της περιπαθούς και αριστοκρατικής νεότητας του ποιητή στις χαώδεις πολεμικές συνθήκες που συνάντησε στην επαναστατημένη Ελλάδα και υπογραμμίζοντας έτσι την υπερβατική διάσταση της καταληκτικής, υπέρτατα ρομαντικής του αυτοθυσίας στον βωμό του ιδεώδους.
Το όλον αποδίδεται από φωνητικό σύνολο που συνδυάζει τις λειτουργίες του μαδριγαλικού και τραγικού χορού, αντιπαραθέτοντας την ανάμνηση της περιπαθούς και αριστοκρατικής νεότητας του ποιητή στις χαώδεις πολεμικές συνθήκες που συνάντησε στην επαναστατημένη Ελλάδα και υπογραμμίζοντας, έτσι, την υπερβατική διάσταση της καταληκτικής, υπέρτατα ρομαντικής του αυτοθυσίας στον βωμό του ιδεώδους.
Το σύνολο των εννέα μουσικών του έργου περιλαμβάνει κρουστά, άρπα και σαντούρι. Τη μουσική διεύθυνση υπογράφει ο Γιώργος Τσοντάκης. Τον διττό ρόλο του Λόρδου Μπάιρον ερμηνεύουν ο ηθοποιός Ρόμπιν Μπηρ και ο τενόρος Χρήστος Κεχρής.
Το φωνητικό σύνολο αποτελείται από τους αναγνωρισμένους μονωδούς της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Χριστίνα Ασημακοπούλου (υψίφωνος), Διαμαντή Κριτσωτάκη (μεσόφωνος), Μαργαρίτα Συγγενιώτου (μεσόφωνος), Νικόλα Μαραζιώτη (τενόρος) και Βαγγέλη Μανιάτη (βαρύτονος).
Αισθηματίας και είρων, ανθρωπιστής και φιλόζωος, λάτρης των ιδεών και δέσμιος των παθών, άνθρωπος της δράσης και συβαρίτης, εραστής ανδρών και γυναικών, «τρελός, κακός και επικίνδυνος», φιλέλληνας ως το πρόωρο τέλος του και, πάνω απ’ όλα, πέρα για πέρα ποιητής, ο Λόρδος Μπάιρον ενσάρκωσε παραδειγματικά όσο καμιά άλλη μορφή τους ενθουσιασμούς, τα επιτεύγματα και τις αντιφάσεις του ρομαντικού κινήματος.
Σε μια απόπειρα να αποδώσει καλλιτεχνικά μια κάποια ιδέα για το μέγεθος του έργου και της επίδρασης αυτής της προδρομικής φιγούρας του «σούπερ σταρ», η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει, στη διάρκεια του 2021, ένα πολύπτυχο αφιέρωμα με εύρος ανάλογο της ανεξάντλητης προσωπικότητας που, σε μόλις 36 χρόνια ζωής, άφησε πίσω, εκτός από 17 (!) τόμους ποίησης πρόσφορης, ήδη από την εποχή της, σε κάθε είδους δραματική και μουσική μεταποίηση, αξιομνημόνευτη πολιτική δράση, σωρεία από σκάνδαλα και ραγισμένες καρδιές, καθώς και φήμη καταδικασμένη, θα ’λεγε κανείς, στη διιστορική, όσο και πυρετώδη, μυθοποίηση.
Συντελεστές:
Γιώργος Τσοντάκης: Μουσική
Γιώργος Τσοντάκης, Έλσα Ανδριανού: Κείμενο
Έλσα Ανδριανού: Δραματουργική συνεργασία
Νεφέλη Μαϊστράλη: Έρευνα
Γιώργος Τσοντάκης: Μουσική διεύθυνση
Δάφνη Αηδόνη: Σκηνικό – Κοστούμια
Χρήστος Τζιόγκας: Σχεδιασμός φωτισμών
Λόρδος Μπάιρον (Μεσολόγγι): Ρόμπιν Μπηρ
Λόρδος Μπάιρον (ποιητής): Χρήστος Κεχρής τενόρος
Χριστίνα Ασημακοπούλου: υψίφωνος
Διαμάντη Κριτσωτάκη, Μαργαρίτα Συγγενιώτου: μεσόφωνοι
Νικόλας Μαραζιώτης: τενόροι
Βαγγέλης Μανιάτης: βαρύτονος
Τίτα: Πάνος Γκόγκος
Λουκάς: Γιάννης Ζαφειράτος σπουδαστής της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ
Παίζουν οι μουσικοί: Ναυσικά Τσάρα (φλάουτο), Γιάννης Κρητικός (κλαρινέτο), Χρήστος Μαλτέζος (κόρνο), Ισίδωρος Θύμης (κρουστά), Αγγελίνα Τκάτσεβα (ντούλτσιμερ), Κατερίνα Γίμα (άρπα), Νίκος Μπέης (βιολί), Φαμπιόλα Οχέντα (τσέλο), Χρήστος Ωραιόπουλος (τρομπέτα)
Ποιος είναι ο Γιώργος Τσοντάκης:
Ο Γιώργος Τσοντάκης έχει τιμηθεί με δύο από τα σημαντικότερα βραβεία κλασικής μουσικής, το διεθνές βραβείο Grawemeyer και το Charles Ives Living Award από την Αμερικανική Ακαδημία Γραμμάτων και Τεχνών. Σπούδασε με τον Ρότζερ Σέσσιονς στη Σχολή Τζούλλιαρντ της Νέας Υόρκης και με τον Φράνκο Ντονατόνι στη Ρώμη.
Γεννήθηκε στην Αστόρια της Νέας Υόρκης, με κρητική καταγωγή. Είναι αναγνωρισμένη προσωπικότητα στην Ελλάδα, με εκτελέσεις έργων του ανά τον κόσμο ετησίως. Έργα του έχουν ηχογραφηθεί από τις δισκογραφικές εταιρείες Hyperion, Koch, INNOVA και NAXOS.
Ανάμεσά τους δεκαπέντε ορχηστρικά έργα, περισσότερες από πέντε ώρες ορχηστρικής μουσικής, για τα οποία υπήρξε δύο φορές υποψήφιος για το βραβείο Grammy. Ως φιλοξενούμενος συνθέτης, συνεργάστηκε για σαράντα χρόνια με το Φεστιβάλ Μουσικής του Άσπεν, ΗΠΑ, όπου διηύθυνε το Σύνολο Σύγχρονης Μουσικής του Άσπεν, με την Ορχήστρα Philomusica της Οξφόρδης (Αγγλία), τη Συμφωνική του Ώλμπανυ (Νέα Υόρκη) και τον Σύλλογο Μουσικής Δωματίου του Λίνκολν Σέντερ.
Είναι διακεκριμένος φιλοξενούμενος συνθέτης στο Ωδείο Μουσικής του Κολεγίου Μπαρντ.
Ενημέρωση:
Όλες οι παραγωγές είναι covid free καθώς οι θεατές εισέρχονται στους χώρους του Μεγάρου
Μουσικής Θεσσαλονίκης κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης. Για ανήλικους από 4 έως 17 ετών χρειάζεται self-test 24 ωρών.
Εντός των χώρων του Οργανισμού τηρούνται αυστηρά όλα τα μέτρα ασφαλούς διεξαγωγής θεαμάτων της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού, ενώ είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας.