Την πρεμιέρα της οπερέτας “Αθάνατος!” σε μουσική και κείμενο Στέφανου Κεμανετζή, που προετοιμάζει εδώ και έναν χρόνο, θα φιλοξενήσει το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στον αίθριο χώρο του, το Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2020 με ελεύθερη είσοδο για το κοινό και τη συναυλία του ΤΜΕΤ-ΠΜ.
Η Συναυλία του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης Πανεπιστημίου Μακεδονίας στο πρόγραμμά της περιλαμβάνει και την Συμφωνία αρ. 1 σε Ντο Μείζονα Op. 21. του L. v. Beethoven, ενώ τη διεύθυνση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Τ.Μ.Ε.Τ έχει αναλάβει ο Α. Πουρλουκάκης.
Η Συμφωνική Ορχήστρα υπό τη Διεύθυνση του φοιτητή στην ειδίκευση “Διεύθυνση Ορχήστρας” Α.Πουρλουκάκη , θα ερμηνεύσει την θαυμάσια Συμφωνία αρ.1 σε Ντο Μείζονα Op.21. του L.V.Beethoven. Το έργο αυτό άρχισε ο Beethoven να το συνθέτει το 1799 και η πρεμιέρα στην οποία ο ίδιος διηύθυνε, ήταν στις 2 Απριλίου του 1800 στη Βιέννη.
Έτσι η αρχή του 19ου αιώνα σήμαινε και την έναρξη, τρόπο τινά, της μεγαλειώδους συμφωνικής περιόδου του μεγάλου αυτού συνθέτη, με την δημόσια παρουσίαση της πρώτης Συμφωνίας του. Μια συμφωνία με πανέμορφα θέματα βασισμένη σε τεχνοτροπίες και επιρροές των προγενέστερων μεγάλων δασκάλων και δημιουργών της συμφωνικής μουσικής, Haydn και Mozart.
Η παρουσίαση της οπερέτας στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού θα γίνει σε ημισκηνοθετημένη μορφή, με ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα, ενώ το περιστύλιο αίθριου θα αξιοποιηθεί ως “φυσικό” σκηνικό του έργου, δίκην αγοράς.
Ο Στεφανος Κεμανετζής είναι τελειόφοιτος της ειδίκευσης σύνθεσης του Τ.Μ.Ε.Τ. Μια 30μελής ομάδα μουσικών και τραγουδιστών, προετοιμάζει με πολύ μεράκι και ωριμότητα την πρώτη επίσημη παρουσίαση του μουσικά πολυστιλιστικού και θεατρικά ευφάνταστου έργου του Στέφανου Κεμανετζή.
Η οπερέτα “Αθάνατος”, παρότι φαινομενικά κωμωδία, προσεγγίζει με ιδιαίτερο μουσικοθεατρικό τρόπο φιλοσοφικούς, κοινωνικούς και μεταφυσικούς προβληματισμούς. Διερωτάται τί θα συνέβαινε αν κάποιος άνθρωπος είχε “καταδικαστεί” σε αθανασία.
Λίγα λόγια για την υπόθεση:
Ένας άνθρωπος ανακαλύπτει μια μέρα πως είναι αθάνατος. Το κρατά κρυφό -για ευνόητους λόγους- για πολλές εκατοντάδες χρόνια ώσπου, εν τέλει, συνειδητοποιεί πως τα πάντα έχουν χάσει το νόημά τους γι’ αυτόν. Βλέπει, πλέον, τη ζωή ως ένα ατελείωτο μαρτύριο και προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να αυτοκτονήσει χωρίς, όμως, να τα καταφέρνει.
Έτσι, μη έχοντας πια τίποτα να χάσει, κάνει το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του: ανακοινώνει στον κόσμο την αλήθεια πάνω στην αναζήτηση του για έναν τρόπο να πεθάνει. Άθελα του, αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία κάποιου είδους θρησκείας γύρω από τον ίδιο.
Ένα πλήθος ανθρώπων είναι πεπεισμένο πως έχει μπροστά του το Θεό, βασισμένοι αποκλειστικά στην αθανασία του. Πασχίζει να τους εξηγήσει πως τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει, αλλά ο άβουλος όχλος δε δέχεται τίποτα. Είναι σίγουροι πως έχουν βρει το Μεσσία και δεν έχουν κανένα σκοπό να τον αφήσουν ήσυχο.
Συνεχίζοντας στα λόγια τους:
Και έτσι, και έτσι τον ακολουθούμε πάντα
Στ’ όνομά του τραγουδάμε, πήραμε και μπάντα
Ξέρουμε πως θέλει όλα να τα τελειώσει
Μα αν αυτός πεθάνει, τότε εμάς ποιος θα μας σώσει;
Κι ας ψάχνει, κι ας ψάχνει κάποιον να τον βοηθήσει
Στην αιωνιότητα να δώσει μία λήξη
Φαίνεται αδύνατο, παρ’ όλες τις προσπάθειες
Αφού είναι αθάνατος κι αυτό ήταν προφανές
Αθάνατος, λοιπόν, και είναι προφανές!
Την διοργάνωση της βραδιάς έχει αναλάβει το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
Βιογραφικό της Συμφωνικής Ορχήστρας Τ.Μ.Ε.Τ.:
Όταν το 1998 το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Παν/μίου Μακεδονίας δέχονταν τους πρώτους φοιτητές για να ξεκινήσουν ανώτατες μουσικές σπουδές σε
ειδικεύσεις οργάνων όπως βιολί, τσέλο, κοντραμπάσο, φλάουτο κ.α., είχε την υποχρέωση σύμφωνα με τον Ιδρυτικό του νόμο, αλλά και με το πρόγραμμα σπουδών, να τους παρέχει τη δυνατότητα να εξασκηθούν και να αποκτήσουν ορχηστρική εμπειρία.
Κάτι τέτοιο όμως τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Τμήματος ήταν πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί διότι με το σύστημα εισαγωγής που ίσχυε και δυστυχώς ισχύει μέχρι σήμερα, δηλαδή αυτό των πανελλαδικών εξετάσεων, ήταν αδύνατο να εισαχθούν φοιτητές σε όλα τα όργανα που αφορούν στην ορχήστρα.
Σταδιακά όμως με την πάροδο των ετών και με το γεγονός ότι το Τμήμα ως πρωτοπόρο, έγινε ελκυστικό, εισήχθησαν αρκετοί αξιόλογοι φοιτητές που με την αρωγή διδασκόντων και μεταπτυχιακών φοιτητών κατάφεραν να δημιουργήσουν μια μικρή ορχήστρα εγχόρδων και στη συνέχεια μια πλήρη συμφωνική ορχήστρα.
Το γεγονός αυτό αποτέλεσε και τη βάση για την υλοποίηση των οραμάτων των ιδρυτών του ΤΜΕΤ, τη δημιουργία δηλαδή μεγάλων οργανικών και φωνητικών συνόλων. Έκτοτε το σύνολο πραγματοποιεί σε ετήσια βάση συναυλίες στο Παν/μιο,αλλά και στις μεγάλες αίθουσες συναυλιών της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων της Βόρειας Ελλάδας, καθώς και στο εξωτερικό, δίνοντας πολλές φορές τη δυνατότητα σε νέους μουσικούς- ερμηνευτές, συνθέτες- να απλώσουν το ταλέντο τους και να αποκτήσουν πλούσιες εμπειρίες προβάλλοντας παράλληλα και κάνοντας γνωστά στο ευρύ κοινό, έργα του ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου.
Από το 2010 την Συμφωνική Ορχήστρα διευθύνει ο Καθηγητής Γ.Βράνος.
Σημείωση Μουσείου:
Σημειώνεται ότι βρίσκονται σε πλήρη η ισχύ τα πρωτόκολλα ασφαλείας που επιβάλλει η πανδημία και επομένως οι θέσεις είναι περιορισμένες και διατίθενται από τους διοργανωτές ηλεκτρονικά και επωνύμως, ενώ οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία.
Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη κατά την προσέλευση, κατά τη διάρκεια και την αποχώρηση από την εκδήλωση.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται έγκαιρη προσέλευση, 30’ πριν την έναρξη της εκδήλωσης, στη συνέχεια οι θέσεις θα διατίθενται εκ νέου.
Μετά την έναρξη, η είσοδος δεν θα επιτρέπεται.
Εν γένει η διεξαγωγή των εκδηλώσεων θα εξαρτηθεί από τις εκάστοτε ισχύουσες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις στο πλαίσιο περιορισμού της διασποράς του Covid-19.