Η παράσταση «Θεσμοφοριάζουσες» έρχονται στο Θέατρο Δάσους από τη Δευτέρα 25 έως και την Τετάρτη 27 Ιουλίου 2022, μετά την επιτυχημένη συμμετοχή τους στο 30ο Φεστιβάλ Κασσάνδρας και στο Φεστιβάλ Θάλασσας 2022 αντίστοιχα.
Κατάθεση πολιτική και άκρως κωμική ταυτόχρονα.
Ο Αριστοφανικός λόγος, πάντα επίκαιρος και ηθογραφικός, μας θυμίζει ότι, ενώ έχουμε προοδεύσει σε διάφορους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας, ως κοινωνικά και πολιτικά όντα υστερούμε ακόμα και σήμερα και αναγνωρίζουμε τους εαυτούς μας στο σημαντικό κείμενο του.
Ένα από τα τρία έργα γυναικών του ποιητή, μαζί με τις Εκκλησιάζουσες και τη Λυσιστράτη. Μία προσπάθεια του Αριστοφάνη να παρωδήσει τον μεγάλο Ευριπίδη, με βάση την συμπεριφορά των Αθηναίων γυναικών στην διάρκεια μιας μεγάλης μυστικιστικής γιορτής αποκλειστικά γυναικείας, τα Θεσμοφόρια.
Θεσμοφοριάζουσες 2022:
Σε καιρούς που δοκιμάζεται η δημοκρατία και κινδυνεύει η κοινωνική συνοχή, ανθίζει η δημιουργικότητα των μεγάλων ποιητών. Η Αθήνα του τέλους του 5ου αιώνα π.Χ. βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο. Μέσα από την «θέση» και τις «θέσεις» των γυναικών, με αφορμή μία γιορτή – τα Θεσμοφόρια – και καυτηριάζοντας την προκλητική στάση ανδρών, διανοουμένων και πολιτικολογούντων, με όχημα τις δραματουργικές παραξενιές του μεγάλου Ευριπίδη, ο εξίσου μεγάλος Αριστοφάνης μας αποκαλύπτει τα προτερήματα και τις αδυναμίες των προγόνων μας, που δεν διαφέρουν και πολύ από τις σημερινές.
Όλα αυτά βέβαια, μέσα από την κωμική του καρδιά και διάθεση. Άλλωστε, το γέλιο είναι η μεγάλη παρηγοριά του λαού και οι μεγάλοι κωμικοί ποιητές είναι γνήσια λαϊκοί. Δηλαδή, μας κάνουν να θυμόμαστε και να ονειρευόμαστε ταυτόχρονα. Οι ψευτολαϊκοί απλώς κολακεύουν τις ευτελείς μας συνήθειες.
Γιάννης Μπέζος
Οι Θεσμοφοριάζουσες −που αποτελούν τον Χορό της κωμωδίας−, κατηγορούν τον Ευριπίδη. Όταν πάρει τον λόγο, ο μεταμφιεσμένος Μνησίλοχος θα επιτεθεί και αυτός προσχηματικά στον Ευριπίδη, αλλά έπειτα θα προσπαθήσει να τον υποστηρίξει, λέγοντας ότι οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για πολλά περισσότερα από αυτά που τούς προσάπτει ο τραγικός ποιητής. Και ενώ ο Χορός αγανακτεί με αυτά που ακούει, εμφανίζεται ο Κλεισθένης, γνωστός Αθηναίος της εποχής με θηλυπρεπή εμφάνιση, και τους λέει ότι κυκλοφορεί μια φήμη πως κάποιος άνδρας ντυμένος γυναικεία βρίσκεται ανάμεσά τους.
Ο Μνησίλοχος πολύ γρήγορα αποκαλύπτεται και κατηγορείται για παραβίαση των ιερών τελετουργικών κανόνων, ενώ προσπαθεί να ειδοποιήσει τον Ευριπίδη, που παραφυλάει, ότι το σχέδιό τους έχει αποκαλυφθεί.
Ο Ευριπίδης, στην προσπάθειά του να σώσει τον υπερασπιστή του, εμφανίζεται στην γιορτή των Θεσμοφορίων πολλές φορές με διαφορετική κάθε φορά εμφάνιση, και κάνει στις γυναίκες μια πρόταση: θα σταματήσει να τις κακολογεί στα έργα του, αν τον αφήσουν να απελευθερώσει τον Μνησίλοχο.
Οι γυναίκες δέχονται και οι δύο άντρες φεύγουν. Η κωμωδία τελειώνει με τους πανηγυρισμούς του Χορού.
Διανομή:
Μνησίλοχος: Γιάννης Μπέζος
Ευριπίδης: Βλαδίμηρος Κυριακίδης
Κρίτυλλα: Φωτεινή Μπαξεβάνη
Αγάθωνας/Τοξότης: Λαέρτης Μαλκότσης
Χορός: Νίκη Σερέτη
Χορός: Γιάννα Παπαγεωργίου
Κλεισθένης: Παναγιώτης Κατσώλης
Χορός: Αρετή Πασχάλη
Χορός: Λήδα Καπνά
Υπηρέτης: Αλέξης Βιδαλάκης
Πρύτανης: Σταύρος Μαρκάλας
Χορός: Ντένια Στασινοπούλου
Χορός: Κωνσταντίνα Νταντάμη
Χορός: Αγγελική Γρηγοροπούλου
Χορός: Eλένη Ζαχοπούλου
Χορός: Μανταλένα Καραβάτου
Συντελεστές:
Μετάφραση: Μύρης (Κ. Γεωργουσόπουλος)
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος
Πρωτότυπη μουσική – σύνθεση: Φοίβος Δεληβοριάς
Ενορχήστρωση: Σταμάτης Σταματάκης
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου
Φωτισμοί: Χρήστος Τσιόγκας
Φωτογραφίες, βίντεο: Δημήτρης Μακρής
Μουσική διδασκαλία: Νεφέλη Φασουλή